Voorlopig geen shoarmakeurmerk in horeca

Voorlopig geen shoarmakeurmerk in horeca

Er is onvoldoende draagvlak bij KHN-leden met een shoarma- of grillroomzaak, om een keurmerk voor shoarmazaken in het leven te roepen. Dat concludeert Koninklijk Horeca Nederland als gevolg op de zeer matige respons van een schriftelijke oproep.

KHN verstuurde de 61 leden in deze branche eind augustus een brief met de vraag of ze zitting wilden nemen in een vakgroep. Deze vakgroep zou de mogelijkheid van een shoarmakeurmerk moeten onderzoeken. ‘Nog geen tien procent heeft gereageerd op onze oproep en dat is teleurstellend. Mogelijk dat cultuur- en taalbarrière de oorzaak zijn van de lage animo. Er is dus te weinig draagvlak voor een vakgroep’, stelt KHN-woordvoerder Jacques Happe.

Een imagoprobleem bij shoarmazaken ligt ten grondslag van het initiatief. Het keurmerk zou moeten dienen als tegenoffensief tegen negatieve publiciteit over shoarma- en grillroomzaken. De Deventer horecaondernemer Ekinci, eigenaar van pizza- annex shoarmazaak Brink Expres in Deventer, legde het plan voor bij KHN. Maar voorlopig gaat zijn wens niet in vervulling.