Wessels over jeugd: 'Het zijn geen luie klootzakken

Wessels over jeugd: 'Het zijn geen luie klootzakken

Ondernemers die jonge medewerkers op de juiste manier terzijde staan en instrueren zullen tot de conclusie komen dat het harde, loyale werkers zijn waar je veel aan hebt. Maar dan moet je wel weten hoe jongeren denken en leven. Dit bleek uit het betoog van Maarten Wessels van Wessels Trainingen tijdens het Misset Horeca Ondernemers Event 'Kansen pakken voor meer omzet' maandag 31 oktober in Maarsen.

De trainer sprak over jongeren die grootgebracht zijn met internet, Twitter, games, smartphones en iPad. Een generatie die niet meer leest. En die niets opruimt, zo liet een geïrriteerde chef aan Wessels weten. ‘Het zijn luie klootzakken’, zei de man.

Wessels: ‘Het zijn geen luie klootzakken. Je moet ze alleen anders tegemoet treden. Ik heb tegen die chef gezegd: laat via foto’s zien hoe je het hebben wilt. Dat begrijpen ze, dat zien ze, daar gaan ze mee aan de slag. Dat heeft te maken met de wijze waarop de jongeren van vandaag de dag informatie tot zich nemen.’

Wessels liet weten dat jongeren zich beter aanpassen aan de ouderen dan andersom. Een aantal zaken is achterhaald, voegde hij toe. Funtionerings- en beoordelingsgesprekken bijvoorbeeld. ‘Die zijn uit 1824. Volkomen achterhaald. Jongeren willen iedere dag leren en iedere dag feedback. Speel daar op in.’

Verder zouden ondernemers zich meer moeten focussen op de talenten van de jongeren. ‘Vraag aan hen waar ze goed in zijn en probeer daar wat mee te doen. De jongeren van tegenwoordig willen leren. Daar ligt hun focus op. Door daar op in te spelen kun je ze voor je winnen.’

Het Misset Horeca Ondernemers Event is mede mogelijk gemaakt door: