Van der Grinten (KHN) somber over consumentenvertrouwen

Van der Grinten (KHN) somber over consumentenvertrouwen

Het is en blijft voorlopig een lastige tijd voor de horeca. Het voor de horeca zo belangrijke consumentenvertrouwen blijft nog een tot twee jaar laag. Dat zegt Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Van der Grinten onderstreept dat hij geen pessimist is, maar dat de horeca de komende tijd rekening moet houden met mindere tijden. ‘De crux voor bestedingen in de horeca zit ‘m in consumentenvertrouwen. Daarvoor blijft het een lastige tijd. Het gaat nog zeker een jaar tot twee jaar deuren voordat het beter wordt. Ik ben niet pessimistisch.’

De KHN-directeur sprak tijdens Holland Hospitality Outlook 2012 in Amsterdam, een bijeenkomst over de actuele stand van zaken en verwachtingen in de Nederlandse gastvrijheidbranche.

Daarin onderstreepte hij dat innoveren en samenwerken van groot belang zijn. Ook stelde hij dat door de komst van internet de macht volledig bij de consument ligt. Ook merkte hij op dat er een gat zit tussen perceptie en werkelijkheid wanneer het over de kwaliteit van de horeca gaat.

Van der Grinten sloot zijn maximaal tien minuten durende presentatie af met een boodschap voor de ruim 250 aanwezigen uit de gastvrijheid- en reisbranche: ‘optimisme is een morele plicht’.