Nieuw horecabeleid in Rotterdam

Nieuw horecabeleid in Rotterdam

Rotterdam heeft een nieuw horecabeleid. Op 23 juli is de Horecanota 2012-2016 in werking gegaan. Volgens de gemeente krijgen Rotterdamse horecaondernemers meer ruimte voor het ontplooien van nieuwe initiatieven.

Zo wordt het volgens de gemeente mogelijk om meer ‘pop-up’-ondernemingen te starten in leegstaande panden en kunnen ondernemers vaker kleine gevelterrasjes neerzetten. Daarnaast belooft de gemeente een administratieve lastenverlichting voor horecaondernemers.

De Horecanota 2012-2016 is op 23 juli ingegaan. Met het nieuwe beleid wil de gemeente meer verantwoording neerleggen bij de horecaondernemers. Ze stelt dat hierbij wordt vertrouwd op het vakmanschap van de horecaondernemer en dat bij overtredingen of incidenten een aanpak op maat volgt, volgens het principe ‘high trust, high penalty’.

Verder stelt de gemeente dat de horeca in Rotterdam als gevolg van de aangenomen notie een goede mix van kwaliteit en kwantiteit moet waarborgen. Met een levendige binnenstad en een bruisende aantrekkelijke stad voor bewoners, ondernemers en bezoekers als gevolg. Rotterdam telt 1.800 horecabedrijven die goed zijn voor miljoenen euro’s aan omzet en werk bieden aan duizenden mensen.