FSIN: buitenshuisconsumptie krimpt dit jaar met 2,2 procent

FSIN: buitenshuisconsumptie krimpt dit jaar met 2,2 procent

De buitenhuisconsumptie krimpt dit jaar naar verwachting met 2,2 procent. Foodretail daarentegen ziet de omzet licht stijgen. Dat blijkt uit de nieuwe Beleidsmonitor van FoodService Instituut Nederland (FSIN).

De verwachte omzetverschuiving van Foodservice naar Foodretail is volgens FSIN te wijten aan het lage consumentenvertrouwen en de achterblijvende bestedingen van die consumenten. Consumenten bezuinigen op buitenshuis eten en drinken, stelt FSIN.

De totale omzet van de buitenhuisconsumptie komt eind 2012 bijna 400 miljoen euro lager uit dan in 2011. Voor 2013 verwacht FSIN dat de markt stabiliseert, maar dat er nog een kleine daling van de omzet mogelijk is.

De consument is volgens FSIN in 2012 duidelijk meer thuis gaan besteden in plaats van buitenshuis. ‘Als we daarbij ook nog een gemiddelde prijsstijging van 2,1 procent meerekenen, houdt dat dus in dat de consument flink goedkoper is gaan eten. En zoals gewoonlijk, komt die trend ten goede aan de supermarkt. Alle supermarkten samen zullen een half miljard euro extra omzet binnen halen’, schrijft FSIN.

In de Beleidsmonitor stelt FSIN verder dat het mogelijk is om in crisistijd te groeien. Door bijvoorbeeld meer in oplossingen te denken dan in kanalen of formules. Verder zijn er volgens FSIN mogelijkheden door te pronken met biologische en authentieke producten, en door transparant te zijn voor gezondheid.

Ook liggen er volgens FSIN mogelijkheden door consumenten zelf te laten selecteren door zelfbediening. En door brood en fruit te gebruiken als goedkope groeiassortimenten.