Ondernemers: meer beleving is noodzaak

Ondernemers: meer beleving is noodzaak

Meer beleving voor de gasten is volgens horecaondernemers een vereiste om te overleven in de toekomst. Prijs, authenticiteit en ook duurzaamheid komen pas daarna.

77 procent van de ondervraagde ondernemers noemt beleving als belangrijk aspect voor een zekere toekomst, 55 procent noemt prijs, 48 procent authenticiteit en duurzaamheid krijgt 46 procent van de ondernemers achter zich.

Dit blijkt uit onderzoek van de Horecava onder 1.200 horecaondernemers en duizend consumenten.

Collega’s zijn behoudend

Zestig procent van de horecaondernemers vindt collega’s behoudend als het gaat om vernieuwing in de horeca. Van de consumenten vindt 42 procent de horeca niet vernieuwend. 57 procent van de consumenten vindt daarentegen dat het belevingsniveau stijgt.

De gemiddelde Nederlander geeft de Nederlandse horeca op een schaal van 1 tot 10 een 6,6 voor innovatie. Opvallend is dat een kwart de horeca een 6 geeft en 42 procent een 7.

Gastvrijheid

Vriendelijk personeel en een goede prijs/kwaliteitsverhouding worden als zeer belangrijke aspecten van gastvrijheid gezien door de consument. Het overtreffen van verwachtingen wordt slechts door 23 procent van de Nederlanders als zeer belangrijk ervaren.

Maar liefst 96 procent van de horecaondernemers is het (helemaal) eens met de stelling ‘Mijn onderneming is gastvrij’. Daarentegen vindt 90 procent dat de Nederlandse horeca nog veel kan verbeteren. Slechts 49 procent van de ondernemers vindt de Nederlandse horeca voldoende gastvrij.