Meer overnachtingen in Amsterdam door slimme software

Meer overnachtingen in Amsterdam door slimme software

De toeristische sector in Amsterdam heeft het aantal hotelgasten in de stad in crisistijd laten stijgen door de inzet van 'slimme software'. Door computeranalyses van miljoenen bezoekers konden campagnes worden afgestemd op specifieke doelgroepen en steeg het aantal overnachtingen met 14 procent.

Door de reclame voor vakanties in de hoofdstad alleen te richten op kansrijke buitenlandse toeristen, steeg het aantal overnachtingen op het dieptepunt van de crisis 14 procent, zo schrijft Parool.nl op de website.

Toeristen afkomstig uit welvarende steden

De campagnes werden uitgevoerd, nadat middels de techniek ‘data mining’ miljoenen gegevens over bezoekers aan Amsterdam in een computer waren gestopt om ze te analyseren op gedragspatronen.

De marketeers achterhaalden dat reizigers die naar Amsterdam komen, afkomstig zijn uit een beperkt aantal welvarende steden als Londen, München, New York, Milaan, Barcelona en Sint-Petersburg. Steden met goede vliegverbindingen naar de Nederlandse hoofdstad.

Toeristenbureau ATCB liet vervolgens extra reclamegeld los op die regio’s. Volgens het artikel steeg niet alleen het aantal toeristen, maar groeide ook de hoeveelheid zakencongressen tussen 2009 en 2010 met 17 procent.

‘Amsterdam klom hierdoor als eerste toeristenstad uit de crisis omhoog’, citeert het Parool statisticus Olivier Ponti van het ATCB.

Vaste routes door de stad

De organisatie ontdekte volgens het artikel nog meer. Een analyse van de digitale City Card, een kaart die korting geeft op musea en attracties, maakte duidelijk dat de miljoenen toeristen en zakenlieden die de stad aandoen, een klein aantal vaste routes afleggen.