Horeca in top met gebruik social media

Horeca in top met gebruik social media

In de horeca is 65 procent van de bedrijven actief met sociale media. Deze worden overall in 68 procent van de gevallen ingezet voor het imago en marketingdoeleinden. Het populairst zijn LinkedIn en Facebook.

Alleen in de informatie- en communicatiebranche ligt het gebruik van sociale media hoger dan de 65 procent van de horeca. In die sector is 79 procent van de bedrijven actief. In de bouw- en de transportsector is het aandeel veel kleiner (25 procent). Bij de industrie gaat het om een op de drie bedrijven.

Ruim 40 procent van de bedrijven met minstens tien werknemers maakt gebruik van sociale media zoals Facebook of Twitter. Van de grote bedrijven (500 of meer werknemers) communiceert driekwart via sociale media, bij kleine bedrijven (10 tot 20 werknemers) is dit 36 procent, zo blijkt uit woensdag 12 december gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Marketing en imago

De meeste bedrijven gebruiken sociale media voor het imago en marketingdoeleinden (68 procent). Ruim 40 procent werft personeel, verkrijgt meningen van klanten, of werkt samen met zakenrelaties via sociale media. Informatie uitwisselen binnen het bedrijf en klanten betrekken bij productontwikkeling zijn iets minder vaak gebruikte toepassingen.

Samenwerking

Voor de kleine bedrijven is samenwerking met zakenpartners een belangrijke toepassing van sociale media. Grote bedrijven gebruiken de netwerken vaak om personeel te werven of om informatie uit te wisselen binnen het bedrijf.

Facebook en LinkedIn populairst

Sociale netwerken als Facebook en LinkedIn zijn onder bedrijven het populairst. Ruim een op de drie heeft een account bij dergelijke netwerken. Een op de vijf bedrijven plaatst (micro)blogs op bijvoorbeeld Twitter, of deelt filmpjes en foto’s via websites.

Zien wat horecaondernemers allemaal doen met sociale media: bekijk het dossier Track record op MissetHoreca.nl.

Bron: ANP