Mijn 2012 - Frans Hazen

Mijn 2012 - Frans Hazen

Frans Hazen van De Draak in Bergen op Zoom en hotelvoorman van KHN vindt dat het afgelopen moet zijn met negatieve berichten in de media. Ze maken de consument nerveuzer en we praten elkaar onnodig in de put, vindt Hazen. Tijd dus voor een flink portie positiviteit.

Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?

‘Ik geef het jaar 2012 , zakelijk gezien , een zesje. Ondanks een hogere omzet ten opzicht van 2011 zijn we nog bij lange na niet terug op het niveau van 2007 en zie ik dat , onder druk van niet aflatende negatieve berichtgeving in alle media , de consument steeds nerveuzer wordt.

Ik merk dat zeker de laatste anderhalve maand in mijn restaurants en ik hoor deze geluiden ook vanuit andere delen van ons land. Het lijkt een nationale sport te worden om elkaar in de put te praten terwijl ons land, in vergelijk met andere Euro-landen, het tot op heden zeker niet slecht doet. Dat er zaken aangepakt en veranderd moeten worden, daar is elk weldenkend Nederlander het wel mee eens, mag ik hopen. Maar het gejammer en geklaag moet toch echt ophouden. Een rondreisje door de binnenlanden van India, of andere landen zou als een “eye opener” kunnen werken, vermoed ik.’

Wat is het gekste wat je in 2012 hebt gedaan/meegemaakt?

‘Het gekste dat ik heb meegemaakt was in een restaurant. Tijdens de maaltijd maakte ik een aardige, grappige opmerking tegen de dienstdoende gastvrouw. Die vond dat zo enorm grappig dat ze niet meer bijkwam van het lachen en me spontaan op mijn schouders begon te slaan. Dat gaf even een stilte aan mijn tafel, die ik moest doorbreken met weer een grappige opmerking. Het werd begrepen door mevrouw en we hadden de rest van de avond een andere medewerker voor ons gezelschap.’

Wie is volgens jouw dé horecaman of –vrouw van 2012 en waarom?
‘De horecaman van 2012 is volgens mij Lucas Petit. Zijn recente aankoop Grand Hotel Opduin op Texel / De Koog maakt dat zijn hotels een fraaie aaneenschakeling zijn van horecabedrijven met een zeer sterke eigen identiteit die ook onder Hoscom die identiteit blijven behouden met, en dat is mijns inziens cruciaal, een zeer sterke band met de locals.’

Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?
‘Mijn favoriete restaurant is en blijft Inter Scaldis in Kruiningen, en dat doet niks af aan de andere fraaie restaurant bedrijven in ons land. Ik ga er binnenkort met mijn vrouw, onze dochters en hun partners eten. Zal dan wel voorjaar 2013 worden, want in de fraaie tuin is het echt genieten.’

Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horecaminnend Nederland?
‘Ik wil in 2013 toch weer wel gaan verbouwen . Dat zullen zeker niet de grootschalige verbouwingen zijn die ik in het verleden heb aangepakt maar toch een aantal die het meest authentieke hotel van ons land De Draak weer zullen verfraaien en ook het “eeuwenoude” nog meer tot zijn recht laten komen. Dat doe je dus met heel strakke items die zeker niet trendy zijn, want die kun je na een paar jaar weer vervangen. En ik ga mijn mensen in de keuken uitdagen: in de Lekker en een Bib Gourmand.’

Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?
‘Dat zal mijns inziens nog meer vergroening zijn, zowel energetisch als op voedings gebied. Daar zullen we ook zelf nog meer de nadruk op gaan leggen. We doen dat al maar het kan nog meer en beter. Nog eens kritisch kijken naar menukaarten - rekening houden met portionering voor de oudere gast -, bieden van een keuze hier in, en calorietjes in de gaten houden bij de gerechten. Dat mag en moet je ook zeker communiceren met je gasten.’