AH en Aldi ontketenen broodoorlog

AH en Aldi ontketenen broodoorlog

AMSTERDAM - Albert Heijn verlaagde donderdag 5 april de prijzen van het goedkoopste brood met 10 procent, omdat Aldi de dag ervoor in advertenties met broodprijzen stuntte.

De prijs van eenvoudig wit- en bruinbrood van Albert Heijns discountmerk Euroshopper, werd donderdag 5 april verlaagd van 32 naar 29 eurocent. Een prijsverlaging van 10 procent op een product dat tóch al spotgoedkoop is. Een woordvoorder van Albert Heijn verklaart tegenover Bakkerswereld.nl dat die prijsverlaging een rechtstreekse reactie is op een advertentie van Aldi een dag ervoor.

Het woord prijzenoorlog zal Albert Heijn nooit in de mond nemen, aldus AH-woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn. Hij kan dus ook niet zeggen of de prijzenoorlog in de supermarkten voorbij is. De woordvoerder zegt wel dat Albert Heijn voortdurend alert blijft op prijsbewegingen in de markt. 'We zullen vaker tussentijds reageren, vaker kleine prijsaanpassingen en vaker rechtstreeks op de winkelvloer, zonder communicatie.'

Snelle tussentijdse actie
De aangepaste broodprijs is een voorbeeld van zo'n snelle tussentijdse actie, aldus Hellendoorn. 'Bedoeld om het gat te overbruggen met de broodprijs bij Aldi. We bewaken continu de prijsperceptie die de consument van Albert Heijn heeft.'