AH pakt inhoud van de folders aan

AH pakt inhoud van de folders aan

AMSTERDAM - Supermarktketen Albert Heijn wil een grote aanpassing doorvoeren in zijn reclamefolders. Het bedrijf, met een marktaandeel van 27 procent, overweegt om in de folder steeds de minst ongezonde productvariant te laten zien.

'Bij cola bijvoorbeeld kiezen we tot nu toe altijd voor een foto van de Cola Regular met als onderschrift dat de aanbieding ook geldt voor Light', zei commercieel directeur Sander van der Laan van Albert Heijn dinsdag tijdens een congres in Utrecht. De supermarktketen wil het straks gaan omdraaien.

Van der Laan: 'Cola Light dus met als onderschrift dat dit ook geldt voor Regular.' Volgens hem is er geen sprake van betutteling van de klant. 'Aan de hand van dit voorbeeld moet u begrijpen dat er een dunne lijn loopt tussen vrijheid, verantwoordelijkheid en betutteling. Er is in de AH Bonus slechts plaats om een variant af te beelden.'

Klavertje succesvol
Van der Laan meldde ook dat het keurmerk 'Gezonde Keuze Klavertje' het buitengewoon goed doet. 'De omzet met het keuzesymbool groeide in 2006 met 23 procent. Ter vergelijking: het totale foodassortiment kende een groei van 9 procent.'

Vorig jaar werd niet alleen het klavertje geïntroduceerd, dat alleen bij de zevenhonderd winkels van Albert Heijn te vinden is. Unilever, Campina en Friesland Foods kwamen met het keurmerk 'Ik Kies Bewust'. In de branche vragen mensen zich af of twee keurmerken niet wat veel van het goede zijn. Van der Laan denkt van niet. 'Het klavertje heeft zich steeds meer ontwikkeld als merk van Albert Heijn. De klant ervaart het als betrouwbaar.'