nieuws

Alcoholactie richt zich op meiden

Horeca

Een nieuwe campagne tegen alcoholmisbruik wijst jonge meiden op het risico dat ze hun eigen grenzen overschrijden als ze te veel hebben gedronken. De nieuwe, confronterende versie van de overheidscampagne Drank. De kater komt later is donderdag gelanceerd door het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ.

Alcoholactie richt zich op meiden

Het alcoholgebruik onder jongeren stijgt volgens de NIGZ fors. Het aantal drinkende meisjes van twaalf is de afgelopen vier jaar toegenomen met 30 procent. Een op de vijf meisjes van veertien jaar is minstens een keer per maand dronken, bij jongens van die leeftijd is dat er een op de zes.

‘Veel meiden gaan door drank verder met seks dan zij aanvankelijk wilden. Achteraf voelen ze spijt of schaamte’, aldus een woordvoerder. ‘Als ze te veel gedronken hebben vrijen ze ook minder veilig. Meiden vergeten dan vaak het condoom of schatten risico’s van onveilig vrijen laag in.’

De regionale instellingen voor verslavingszorg gaan volgend jaar tijdens voorlichting op scholen, festivals, campings en stranden meer aandacht besteden aan drankmisbruik bij meisjes en jonge vrouwen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels