Anheuser verscherpt strijd om Chinese brouwer Harbin

Het Amerikaanse bierconcern Anheuser-Busch heeft zijn belang in de Chinese brouwer Harbin Brewery vergroot van 29,07 tot 36 procent. Nu de deelneming boven de grens van 30 procent is gekomen, is het concern krachtens de beursregels in Hongkong verplicht een bod op alle aandelen uit te brengen. Er ligt al een vijandig bod op Harbin van Anheusers concurrent SABMiller.

Anheuser verwierf het pakket van 29 procent begin vorige maand. Kort daarop kwam SABMiller, dat 29,4 procent heeft, met een bod van 4,30 Hongkong-dollar per aandeel. Dinsdag maakten de beursautoriteiten in Hongkong bekend dat Anheuser een pakket heeft bijgekocht van bijna 7 procent voor 5,58 dollar per aandeel ofwel in totaal 388 miljoen dollar (39 miljoen euro).

Harbin is de op drie na grootste brouwer in China, dat een enorme groeimarkt voor bier is. Het bedrijf is vooral sterk in het noordoosten van het land. Anheuser is daar al actief via een belang van 10 procent in de brouwer Tsingtao en het eigen merk Budweiser.

Anheuser-Busch was tientallen jaren de grootste brouwer ter wereld, maar raakte die positie eerder dit jaar kwijt toen het Belgische Interbrew eigenaar werd van de Braziliaanse onderneming AmBev. SABMiller, in 2002 ontstaan door een fusie van het Zuid-Afrikaanse South African Breweries en het Amerikaanse Miller, bezet de derde plaats op de wereldranglijst.