Asperge heeft innovatieve marketing nodig

Innovatieve marketingstrategieën zijn noodzakelijk om de aspergeverkoop te stimuleren. Ouderen moeten meer asperges eten en jongeren moeten asperges zien als lekkere en gezonde snack.

Dat meldt Aurora Magazine, de vakuitgave van de aspergebranche. Het blad meldt dat drie op de vier huishoudens geen asperges eet. Daar moet volgens Aurora wat aan worden gedaan. Het blad concludeert dat gezinnen met ouders van boven de vijftig jaar in de hoge inkomenscategorie, het vaakst asperges kopen. Dat betekent dat een marketingstrategie erop gericht moet zijn om ouderen vaker en meer asperges te laten eten, aldus Aurora.

Daarnaast moet de marketingstrategie ook gericht zijn op het stimuleren van jongen gezinnen en op jongeren om asperges te gaan eten. Omdat jonge gezinnen en jongeren veel bezig zijn met caloriebewust eten, is het zinvol om asperges te promoten als dé lekkerste en gezonde snack met de minste calorieën.

De aspergeproductie in Nederland bedraagt dit jaar ongeveer 15.000 ton. Daarvan gaat ongeveer 6.500 ton naar het buitenland. De import van asperges licht nagenoeg gelijk aan de export. Van de asperges die in Nederland blijven, gaat het overgrote deel naar de consumentenmarkt. Het gros van de asperges, bijna 90 procent, wordt in de maanden april, mei en juni verkocht.