Bezoek bedrijfsrestaurants sterk gedaald

Bezoek bedrijfsrestaurants sterk gedaald

Het bezoek in bedrijfsrestaurants is vorig jaar flink gekelderd. In 2004 was de bezoekfrequentie bij een volle werkweek 2,55 dagen per week. Dat is 9 procent minder dan in 2003. Dat blijkt uit Het Nationale Cateringonderzoek 2004, uitgevoerd door bureau Foodstep.

Een belangrijke reden voor de daling is de zelfgesmeerde boterham, die medewerkers van huis meenemen. Ze zijn tevreden over de meegenomen voedselwaar. Daarnaast geven ondervraagden aan dat elke dag lunchen in het bedrijfsrestaurant te duur is. Ook speelt mee dat er te weinig tijd is om te lunchen.

Verder blijkt uit het onderzoek dat 42 procent van de restaurantbezoekers minimaal één keer per week rauwkostsalade koopt. 35 Procent minimaal één maal fruit. 28 Procent fruitsalade en 27 procent vruchtensap. Daarnaast blijkt dat consumenten minder warme snacks, frites en zoete en hartige tussendoortjes gaan consumeren in de toekomst. Alleen de consumptie van rauwkostsalades en fruit neemt toe, zo is de voorspelling.

Foodstep voerde het Nationale Cateringonderzoek voor de tweede maal uit. In november 2004 ondervroeg het onderzoeksbureau uit Wageningen ruim 11.000 consumenten naar hun consumptiegedrag en naar de beoordeling van het restaurant binnen het bedrijf.

Download hier het onderzoek.