nieuws

C1000 start met rfid op winkelvloer

Horeca

AMERSFOORT – Schuitema gaat rfid inzetten op de supermarktvloer. Het bedrijf voert verschillende tests uit bij de C1000 in Bergen op Zoom met de nieuwe technologie. Schuitema is na Selexyz de tweede Nederlandse retailketen die rfid op productniveau inzet.

C1000 start met rfid op winkelvloer

Dat bevestigt Schuitema-woordvoerder Mirjam Weerd van Schuitema tegenover Distrifood.nl. C1000-ondernemer Mario de Veij heeft de primeur van rfid bij C1000. Schuitema test in zijn winkel onder meer de vervoersstroom en de temperatuurschommelingen van koelverse groente van leverancier tot winkelwagen. Schuitema hoopt door het inzetten van rfid efficiënter te kunnen werken en producten verser in de boodschappenkar van de klant te krijgen.

Jumbo Almere
De afgelopen jaren zijn op kleine schaal al vaker tests uitgevoerd met de nieuwe techniek, waarbij goederen elektronisch worden gelabeld. De Jumbo in Almere was in de zomer van 2004 de eerste Nederlandse supermarkt waar Radio Frequency Identification (rfid) bij wijze van proef werd ingezet. Schuitema is met het Versschakel-project het eerste Nederlandse bedrijf dat rfid vanaf de leverancier (groenteleverancier Heemskerk uit Rijnsburg), via het distributiecentrum (Schuitema Breda) en naar de supermarkt (C1000 Bergen op Zoom) inzet.

Betrouwbare techniek
De introductie van rfid in de supermarkt betekent dat het Schuitema-project Versschakel zijn tweede fase ingaat. De Veij werkt sinds afgelopen maandag met de nieuwe techniek in zijn winkel. Over een maand vindt de evaluatie van de pilot plaats. ‘We zetten nu de volgende stap door rfid te gebruiken in de winkel. De betrouwbaarheid van rfid en de systemen die tijdens Versschakel worden ingezet zijn nu van een dusdanig niveau, dat we het aandurven om rfid te testen op de winkelvloer’, aldus Weerd.

Nieuwe stap
Volgens Weerd heeft Schuitema nog niet bepaald hoe rfid verder wordt toegepast. ‘Het kan zijn dat we de test uitrollen naar meerdere winkels, maar eveneens dat we andere vormen van rfid gaan inzetten. Voornaamste doelstelling van Schuitema is het kennismaken met deze nieuwe techniek. We willen ontdekken wat rfid ons voor de toekomst kan bieden’, aldus de Schuitema-woordvoerder.

Selexyz
Boekhandels Groep Nederland, eigenaar van Selexyz, was vorig jaar de eerste retailketen die rfid op productniveau toepaste. Daarmee haalde de Nederlandse keten een wereldwijde primeur.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels