Concurrentie niet bang voor Starbucks

Concurrentie niet bang voor Starbucks

AMSTERDAM - 's Werelds grootste koffiewinkelketen Starbucks komt met een vestiging op Schiphol eindelijk naar Nederland. Nederland was een van de weinige Westerse landen waar het koffiebedrijf nog niet actief was. Op het moment is Starbucks buiten thuisland Amerika actief in 38 landen, waaronder China, Thailand, Mexico, Turkije, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië.

Hoewel Starbucks nog geen vestiging in Nederland heeft, afgezien van een besloten winkel in het kantoor van Nike te Hilversum, is de keten al erg populair onder Nederlanders. Student Johan Huizenga begon in augustus 2006 een handtekeningenactie om Starbucks naar Nederland te krijgen. Dit resulteerde in 4700 'sympathisanten'.

Coffee-to-go
Wat maakt de formule van Starbucks zo succesvol? Het in 1971 opgerichte bedrijf uit Seattle speelde handig in op de Amerikaanse coffee-to-go cultuur en creëerde een wereldwijde trend voor nieuwe koffiemixen, zoals de Machiatto (koffie met veel melk) de White Chocolate Mocha en de Frappuchino (ijskoffie). De klant kan zelf bepalen hoeveel koffieshots hij krijgt. Naast koffie serveert Starbucks ook andere koude en warme dranken en zoete en hartige etenswaren.

Loungesfeer
De cafés van Starbucks proberen een ontspannen sfeer te creëeren door ruime loungestoelen neer te zetten. De formule spreekt vooral jongeren en studenten aan en heeft inmiddels veel navolging gekregen van buitenlandse concurrenten.

Groeiende vraag naar koffiecafés
Directeur Dick de Kock van de Nederlandse concurrent Coffee Company vindt dat de Starbucks-formule slim inspeelt op de wereldwijde trend voor koffiewinkels. 'We zijn blij dat ze naar Nederland komen. Op andere markten waar Starbucks kwam, groeide de vraag naar koffiecafés.' Ook directeur Piet Hein Merckens van Douwe Egberts denkt dat Starbucks-koffie als drank alleen maar populairder zal maken. 'De Nederlandse koffiemarkt staat aan het begin van zijn ontwikkeling. Er is nog heel veel ruimte voor uitbreiding.' Beide bedrijven hebben plannen om nieuwe vestigingen te openen.

Moeilijke markt
Café DE en Coffee Company hadden Starbucks al eerder op de Nederlandse markt verwacht en weten zeker dat het bedrijf nog verder zal uitbreiden. 'Het is een kwestie van tijd,' zegt De Kock van Coffee Company. Hij denkt dat Starbucks gewacht heeft met het betreden van de Nederlandse markt, omdat het eerst grote markten als China wilde veroveren. 'Nederland is een moeilijke markt met ingewikkelde vergunningen, een beperkt aanbod in onroerend goed en relatief lage verkoopprijzen.'

Onderscheiden
Coffee Company denkt zich onder meer van Starbucks te kunnen onderscheiden doordat het een andere manier van koffiebranden gebruikt. 'Starbucks brandt de koffie erg donker, waardoor de koffie bitterder wordt.' Café DE denkt het vooral te moeten hebben van de bekendheid bij de Nederlandse consument door de lange geschiedenis van Douwe Egberts in Nederland.