Crises over de grens doet binnenlands toerisme goed

De Nederlandse attractieparken en hotels hebben tijdens de paasdagen geen reden tot klagen. Zij mogen zich verheugen in een grote belangstelling, niet in het minst van Nederlanders zelf. Door internationale spanningen zoals de kwestie Irak en de longziekte SARS houden veel landgenoten het liever dicht bij huis.

'Het toerisme in Nederland vaart over het algemeen wel bij buitenlandse crises', zegt Bas Hoogland, commercieel directeur van Landal GreenParks, dat 9000 bungalows telt. 'Dat merk je ook nu weer. We zitten tijdens het paasweekeinde helemaal vol, terwijl we vorig jaar op een bezetting van 80 procent zaten.'

Hoogland zegt dat er vooral de laatste drie weken flink is geboekt. Hij spreekt van een enorme inhaalslag. 'Nu de oorlog in Irak over zijn hoogtepunt heen is, beginnen de mensen weer wat vertrouwen te krijgen.' Bovendien heeft het mooie weer van de afgelopen dagen onmiskenbaar voor een 'positivisme' gezorgd, zegt hij. 'Dat zit vooral tussen de oren. Men heeft er weer zin in.'

Het mooie zomerweer vormt volgens Peter Wijnen een mooie aanzet voor de rest van het seizoen. Wijnen is PR-adviseur van de attractieparken Duinrell in Wassenaar en Archeon in Alphen aan den Rijn. Mensen die in de toerismesector werken kunnen hiermee vooruit, zegt hij. Het paasweekeinde vormt het begin van het toerismeseizoen en als dat goed loopt, ziet het er voor de rest van het jaar ook meteen beter uit.

'Mensen in onze branche raken zo gemotiveerder. Een goed gastheerschap zit in hun bloed. Als de regen met bakken uit de hemel valt, zit je meteen met een paar weken met naweeën.'

Wijnen zegt dat internationale spanningen en de economische malaise voor de Nederlandse toerismesector zeker kansen bieden. Net als Bas Hoogland van Landal Greenparks heeft hij de indruk dat meer mensen er vooralsnog voor kiezen om het dichter bij huis te zoeken. Zelfs in de Keukenhof, Nederlands nationale bloementrots, is dat te merken. Normaal gesproken komt 75 procent van de bezoekers uit het buitenland.

Volgens marketingmanager Annemarie Gerards zal dat dit jaar ongeveer 70 procent zijn. 'Je ziet meer individuele bezoekers en minder groepen. Daaruit kun je opmaken dat er meer mensen uit Nederland hierheen komen.' Gerards is tevreden over het aantal bezoekers. Het zullen er tijdens de paasdagen 15.000 tot 20.000 per dag zijn.

De economische malaise leidt er ook toe dat in hotels minder zakelijke klanten komen. Dat gat kan door particulieren worden opgevuld. Koos Peskens van Bilderberg Hotel en Restaurants zegt dat tijdens Pasen de hotels voor 80 à 90 procent zijn gevuld. 'Daar zitten wel goedkope aanbiedingen bij. De gemiddelde bestedingen staan duidelijk onder druk. We moeten dus stunten, maar we draaien redelijk.'

'Het toerisme in Nederland vaart over het algemeen wel bij buitenlandse crises', zegt Bas Hoogland, commercieel directeur van Landal GreenParks, dat 9000 bungalows telt. 'Dat merk je ook nu weer. We zitten tijdens het paasweekeinde helemaal vol, terwijl we vorig jaar op een bezetting van 80 procent zaten.'

Hoogland zegt dat er vooral de laatste drie weken flink is geboekt. Hij spreekt van een enorme inhaalslag. 'Nu de oorlog in Irak over zijn hoogtepunt heen is, beginnen de mensen weer wat vertrouwen te krijgen.' Bovendien heeft het mooie weer van de afgelopen dagen onmiskenbaar voor een 'positivisme' gezorgd, zegt hij. 'Dat zit vooral tussen de oren. Men heeft er weer zin in.'

Het mooie zomerweer vormt volgens Peter Wijnen een mooie aanzet voor de rest van het seizoen. Wijnen is PR-adviseur van de attractieparken Duinrell in Wassenaar en Archeon in Alphen aan den Rijn. Mensen die in de toerismesector werken kunnen hiermee vooruit, zegt hij. Het paasweekeinde vormt het begin van het toerismeseizoen en als dat goed loopt, ziet het er voor de rest van het jaar ook meteen beter uit.

'Mensen in onze branche raken zo gemotiveerder. Een goed gastheerschap zit in hun bloed. Als de regen met bakken uit de hemel valt, zit je meteen met een paar weken met naweeën.'

Wijnen zegt dat internationale spanningen en de economische malaise voor de Nederlandse toerismesector zeker kansen bieden. Net als Bas Hoogland van Landal Greenparks heeft hij de indruk dat meer mensen er vooralsnog voor kiezen om het dichter bij huis te zoeken. Zelfs in de Keukenhof, Nederlands nationale bloementrots, is dat te merken. Normaal gesproken komt 75 procent van de bezoekers uit het buitenland.

Volgens marketingmanager Annemarie Gerards zal dat dit jaar ongeveer 70 procent zijn. 'Je ziet meer individuele bezoekers en minder groepen. Daaruit kun je opmaken dat er meer mensen uit Nederland hierheen komen.' Gerards is tevreden over het aantal bezoekers. Het zullen er tijdens de paasdagen 15.000 tot 20.000 per dag zijn.

De economische malaise leidt er ook toe dat in hotels minder zakelijke klanten komen. Dat gat kan door particulieren worden opgevuld. Koos Peskens van Bilderberg Hotel en Restaurants zegt dat tijdens Pasen de hotels voor 80 à 90 procent zijn gevuld. 'Daar zitten wel goedkope aanbiedingen bij. De gemiddelde bestedingen staan duidelijk onder druk. We moeten dus stunten, maar we draaien redelijk.'