Crisismanager bij donutketen Krispy Kreme

Krispy Kreme, de door een boekhoudschandaal en omzetverlies geplaagde donutwinkelketen, heeft Stephen Cooper aangesteld als crisismanager om het tij te keren. Hij vervangt Scott Livengood, die sinds 1977 bij het Amerikaanse bedrijf werkte en in 1998 de leiding kreeg.

Het nieuws kreeg dinsdag op de effectenbeurs in New York een enthousiaste ontvangst. De koers van Krispy steeg ruim 10 procent tot 9,61 dollar. Dat is nog steeds ver onder het hoogtepunt van ongeveer 50 dollar in augustus 2003. Krispy was na zijn beursgang in 2000 jarenlang een lieveling van beleggers, maar raakte volledig uit de gratie.

De nieuwe man Stephen Cooper, bestuursvoorzitter van het financiële adviesbureau Kroll Zolfo Cooper, heeft een grote reputatie opgebouwd als redder van zieltogende bedrijven. Hij is ook aan de slag als interim-directeur bij het energieconcern Enron, dat ten gronde ging aan een enorm boekhoudschandaal.

Het geknoei met cijfers bij Krispy Kreme is minder omvangrijk, maar het bedrijf heeft wel te maken met een onderzoek van de Amerikaanse beurscommissie (SEC) en door aandeelhouders aangespannen rechtszaken. De daarmee verbonden kosten zetten de toch al niet beste resultaten verder onder druk. Het bedrijf liet dinsdag weten dat dat kan leiden tot een verlies in het op 20 januari aflopende kwartaal.

De omzet van de donutketen is in de laatste twee maanden van vorig jaar met ongeveer 20 procent geslonken ten opzichte van dezelfde periode van 2003. Volgens analisten is het in 1937 opgerichte bedrijf de afgelopen jaren te snel gegroeid. Er zijn nu ongeveer vierhonderd vestigingen, waarvan het overgrote deel in de Verenigde Staten en kleinere aantallen in Canada, Mexico, Australië en Groot-Brittannië.

Volgens analist John Ivankoe van de bank J.P. Morgan is sluiting van een flink aantal winkels de enige manier om de vermindering van de omzet per vestiging tot staan te brengen en de winstmarge te vergroten. Hij denkt dat zo'n zeventig vestigingen moeten verdwijnen. Ivankoe en zijn collega's zijn ervan overtuigd dat de merknaam van Krispy Kreme sterk genoeg is om het bedrijf te laten overleven.