DE breidt aantal 'koffiecafés' uit

Douwe Egberts gaat het aantal 'koffiecafés' uitbreiden. Dit concept Café DE is volgens de koffiebrander een succes en een impuls voor de teruglopende markt in Nederland.

Sinds een paar jaar beheert Douwe Egberts Nederland acht cafés. Dat zijn onder meer een paar voormalige geschenkenwinkels van DE en bars in onderwijs- en zorginstellingen. Het eerste 'koffiecafé' begon het bedrijf in 1999 in het St. Elisabeth ziekenhuis in Tilburg. De cafés hebben ongeveer twintig à dertig variëteiten koffie, waaronder tal van soorten cappuccino en espresso. Elk Café DE kent eenzelfde interieur en assortiment.

De bars worden door Douwe Egberts zelf geëxploiteerd of door franchisers die de koffiebrander een vergoeding betalen. Hoeveel Café DE's er dit jaar nog precies bijkomen is onbekend. ‘Maar het gaat goed. Dus gaan we het concept verder ontwikkelen’, aldus een woordvoerster zaterdag.

Met het opzetten van 'koffiecafés' speelt Sara Lee/DE, waar Douwe Egberts Nederland onderdeel van is, in op de trend dat het verbruik thuis afneemt en dat er meer koffie buiten de deur wordt gedronken. Een belangrijke reden hiervoor is overigens het toenemend aantal vrouwen dat betaald werk buitenshuis heeft. Bovendien biedt de werkmaatschappij van Sara Lee/DE op deze manier weerstand tegen het offensief van concurrent Starbucks. Deze multinational uit de Verenigde Staten heeft in korte tijd in Europa een keten aan koffiebars uit de grond gestampt.

De koffieconsumptie in Nederland neemt al jaren af. Zo bedroeg het verbruik in 1990 nog 8,4 kilo per hoofd van de bevolking. Tien jaar later was dat teruggelopen tot 7,3 kilo, aldus de VNKT, de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers. Weliswaar is dat nog altijd gemiddeld ruim drie kopjes koffie per persoon per dag. Bovendien staat Nederland vijfde op de wereldranglijst van koffiedrinkers. Alleen Finnen, Zweden, Noren en Oostenrijkers consumeren meer.