Dvd-boxen stuwen omzet entertainment

Dvd-boxen stuwen omzet entertainment

AMSTERDAM - Nederland heeft de dvd massaal omarmd. Nu al beschikt 78 procent van de huishoudens over een dvd-speler, en dat aantal zal dit jaar groeien tot 83 procent. Die stijging komt vooral door het succes van bioscoopfilms en populaire tv-series die op dvd verschijnen.

Dat staat in het jaarverslag van de NVPI, de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie, dat in mei verschijnt. Tussen 1998 en eind 2006 zijn er in Nederland ruim 118 miljoen dvd's verkocht, met een totale consumentenwaarde van 5 miljard euro. In de week voor kerst vorig jaar ging het recordaantal van 1,5 miljoen dvd's over de toonbank.

De vraag naar, en het aanbod van recente maar ook oudere series op dvd (vaak in luxe boxen) is groter dan ooit tevoren, aldus de NVPI. Vorig jaar verschenen onder meer de series MASH, The A-Team en Swiebertje, maar ook Lost, CSI en 24 op dvd. Als verklaring voor het succes geeft de organisatie dat mensen zelf willen weten hoe, waar en wanneer ze kijken.