Forse groei horecaomzet op golfbanen

Forse groei horecaomzet op golfbanen

Golfbanen behalen een steeds belangrijker deel van de omzet uit de horeca in het clubhuis. Steeds meer golfbanen houden de horeca in eigen beheer. Dit in tegenstelling tot in 2001, toen de horeca op de meeste golfbanen nog verpacht werd. De omzet van de horeca op golfbanen nam tussen 2001 en 2005 toe met 11 procent. Dit blijkt uit het GOSTA 2007 rapport van adviesbureau Horwath HTL, dat gisteren is gepresenteerd op het Nationale Golf Congres van de NVG.

In totaal werden 44 golfterreinen onderzocht. Gemiddeld bedroeg de horeca-omzet op een 18-holes golfbaan in 2005 € 550.000. Op 9-holes banen was de gemiddelde omzet € 230.000.

In vergelijking met andere horeca-bedrijven liggen de kosten in het clubhuis hoog. Hierdoor bedraagt de afdelingswinst voor het clubhuis op 18-holes banen slechts 17%, terwijl op 9-holes banen gemiddeld zelfs met een verlies van -4% wordt gedraaid. Een belangrijke reden voor de hoge kosten is dat het clubhuis veelal 7 dagen per week geopend is, met vaak onrendabele openingstijden, terwijl het voor de omzet vrijwel volledig afhankelijk is van het baanbezoek.