nieuws

Forse prijsverhoging voor mixdrankjes

Horeca

Mixdrankjes zoals breezers worden vanaf volgend jaar een stuk duurder om het alcoholgebruik onder jongeren te drukken. Per flesje komt er 60 cent accijns bovenop, bevestigden maandag ingewijden in Den Haag.

Forse prijsverhoging voor mixdrankjes

De meest betrokken ministers, onder wie Hoogervorst (Volksgezondheid) en Zalm (Financiën), overleggen vandaag over een pakket maatregelen. Het is de bedoeling dat ook de accijns op bier stijgt, twee cent per flesje. In ruil zal de accijnsverhoging op sterke drank als jenever en whisky die in 2003 in werking trad, teruggedraaid worden. ‘Dat zal slijters in de rand van Nederland veel plezier doen’, zei minister Zalm maandag in het RTL Nieuws.

Het is verder de bedoeling dat de accijns op mineraalwater en vruchtensappen iets omlaaggaat, maar dat zal slechts een paar centen per fles worden, verwachten de bronnen. Minister Hoogervorst pleitte begin maart verder ervoor om alcoholreclame op de televisie in de vroege avonduren te verbieden, maar dat is naar verluidt ‘heel onzeker’, omdat het kabinet niet op één lijn zit.

Begin maart overlegde Volksgezondheid al met de marktsector en gezondheidsorganisaties over dit soort plannen. Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) pleitte daarbij voor een campagne gericht op ouders en jongeren onder 16 jaar. Die zijn tot nu toe buiten beeld gebleven in de campagnes tegen drankmisbruik.

Uit een (toen) nog niet gepubliceerd onderzoek bleek dat een op de zeven jongeren van 13 jaar gemiddeld zes glazen alcohol per week drinkt. Een NIGZ-medewerker pleitte voor een campagne die uitstraalt dat jongeren beter zo laat mogelijk en niet voor hun 16e alcoholische dranken moeten drinken. Hij haalde het voorbeeld aan uit de Achterhoek waar ouders met een krat bier de woonkamer binnenkomen om te vieren dat hun kind naar de middelbare school gaat.

Producenten en verkopers van gedistilleerd verzetten zich tegen de voorgestelde accijnsverhoging op breezers en bier, die ruim honderd miljoen euro aan extra accijnzen zou moeten opleveren. ‘Het kabinet schiet met een kanon op een mug’, aldus de Commissie Gedistilleerd.

Volgens de commissie drinken jongeren onder 16 jaar amper mixdrankjes. Eén product wordt onnodig duur en het probleem zal verschuiven naar andere (goedkopere) alcoholhoudende producten, is de redenering. In plaats daarvan zou het kabinet het verbod op de alcoholverkoop aan 16-jarigen en jonger moeten handhaven, en gerichte voorlichting bevorderen in plaats van daarop bezuinigen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels