'Gastvrijheid Amsterdam slecht

'Gastvrijheid Amsterdam slecht

De horeca, culturele instellingen, ondernemers en de toeristenindustrie hebben de handen ineen geslagen om de gastvrijheid van Amsterdam te verbeteren. Amsterdammers zijn te vaak onbeschoft waardoor bezoekers en toeristen zich steeds minder welkom voelen, menen de negen voorzitters van grote organisaties uit het Amsterdamse bedrijfs- en culturele leven die zich donderdag hebben verenigd in de 'Amsterdamse Alliantie'.

De positie van de hoofdstad op internationale ranglijstjes daalt. In de beeldvorming komt Amsterdam minder tolerant over en mensen ergeren zich aan vuil, onveiligheid en de kwaliteit van de dienstverlening. De initiatiefnemers van de Amsterdamse Alliantie hebben de hand in eigen boezem gestoken om ‘de dienstverlening in winkels, de horeca en musea, de openbare ruimte en de veiligheid te verbeteren’.

Workshops
De alliantie begint zelf met het aanbieden van 'hospitality workshops' aan personeel van winkels, musea, cafés en restaurants en wil dat agenten, toezichthouders en baliemedewerkers bewust worden van hun 'ambassadeursfunctie' en toeristen vaker de weg wijzen. Ambtenaren moeten 'een eigentijdse uniforme en herkenbare uitstraling' hebben, bijvoorbeeld door het dragen van naamplaatjes.

Meertalige bewegwijzering
De openbare ruimte kan volgens de alliantie wel wat gastvrijer worden door bijvoorbeeld overdekte wachtplaatsen voor musea en herkenbare en schone toeristenroutes. Bij de gemeente ligt de taak te zorgen voor uitnodigend verlichte straten en pleinen, grachten en panden en verzorgde bouwplaatsen, meent de alliantie. Er zou duidelijke meertalige bewegwijzering moeten komen en meer aandacht voor het verwelkomen van bezoekers door welkomstborden en informatiepanelen in de stad neer te zetten.