Grolsch viert opening met gratis 2e biertje

Grolsch viert opening met gratis 2e biertje

Dat Grolsch op 7 april zijn nieuwe brouwerij officieel opent mag heel Nederland weten. En proeven! Van 8 tot en met 18 april is tegen inlevering van een speciaal dubbelviltje ieder 2e glas Grolsch dat in de horeca besteld wordt gratis.

Liefst 6,3 miljoen speciale biervilten zullen de komende twee weken in de Nederlandse brievenbussen worden geschoven. De kartonnen onderzettertjes zijn na inlevering bij een Grolsch café goed voor een gratis tweede glas pils van dit merk. De opmerkelijke actie, waarvoor ongeveer 2000 horecabedrijven zijn geselecteerd, is een cadeautje van de brouwer uit Twente om te vieren dat Prins Willem Alexander op 7 april officieel de nieuwe brouwerij in Enschede opent. In de tien dagen hierna kunnen de viltjes worden ingeleverd. ‘We hebben een aantal horecarelaties van te voren gepolst en daar reageerde men enthousiast op het idee’, zegt Grolsch’ hoofd verkoop horeca, Guido Prins. Volgens Prins laten de regels van de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) niet toe dat er gratis alcohol wordt verstrekt. Daarom bieden we ook het 2e glas aan. Het eerste moet gekocht worden. We vieren zo niet alleen de opening, maar brengen ook de horeca op een leuke manier onder de aandacht van een groot publiek.’

De actie wordt ondersteund door een landelijke reclamecampagne. TV-commercials, posters in bushokjes en straatbanieren moeten de consument de gang naar de horecarelaties van Grolsch laten maken. De cafés waar het viltje inwisselbaar is zijn te herkennen aan een poster of raamsticker. ‘Een hele leuke actie’, reageert Jeroen Hatenboer. De eigenaar van Sam Sam in Enschede zegt dat Grolsch reclame maakt voor de horeca op een schaal die voor individuele ondernemers nooit mogelijk zal zijn. Hij heeft geen idee hoeveel reacties de viltjesactie op zal leveren. ‘Ik hoop dat er meer mensen komen dan verwacht. De normale respons op een mailing is twee procent. Dit zal zeker de tien procent halen. Dan praat je over 600.000 glazen bier. De brouwers zouden vaker dit soort combinaties met de horeca moeten zoeken.’ Edward Morshuis van Morshuis in Albergen is nog niet op de hoogte van de actie als hij wordt gebeld maar reageert enthousiast: ‘Hartstikke leuk. Veel Grolsch-drinkers wonen in het oosten van het land. Hierdoor heeft iedereen iets aan de opening en niet alleen de bobo’s die erbij aanwezig mogen zijn. Ik denk zeker dat veel van mijn klanten het zullen waarderen.’