Heineken op tweede plan in nieuwe Brazilaanse biergroep

Heineken heeft zich ingekocht in de Braziliaanse bierbrouwersgroep die ontstaat door een fusie van Kaiser en Bavaria. Dit heeft de Nederlandse onderneming maandag 18 maart bekendgemaakt. Kaiser wordt overgenomen door Heinekens Canadese concurrent Molson. Molson fuseert Kaiser met zijn Braziliaanse dochter Bavaria. In dit fusiebedrijf krijgt Heineken een belang van 20 procent.

Heineken had al een belang van 14,2 procent in Kaiser. De Nederlandse brouwer was van plan om Kaiser geheel in te lijven, maar Molson kaapte Kaiser weg. Het Canadese concern betaalt 765 miljoen dollar (870 miljoen euro).

Voor Heineken resteert nu een belang van 20 procent in de nieuw te vormen onderneming Kaiser/Bavaria. Dat kost het Nederlandse concern circa 220 miljoen dollar (250 miljoen euro). Het bedrag omvat de waarde van het belang van 14,2 procent in Kaiser plus een contante betaling van 115 miljoen dollar uit beschikbare middelen. In het bedrag dat Molson op tafel legt, zit de 220 miljoen dollar van Heineken.

Onderdeel van de overeenkomst is dat de nieuwe onderneming Heineken als 'premium bier' in licentie gaat brouwen. De markt voor dit duurdere bier in Brazilië is niet al te groot, maar de groeimogelijkheden zijn volgens het Nederlandse concern groot. Heineken verlengt verder zijn bestaande distributieovereenkomst met Molson in Canada tot een 10-jarig contract.

Heineken heeft meer dan een jaar onderhandeld over een overname van Kaiser. ‘Maar Molson had de aandeelhouders meer te bieden via synergie- en distributievoordelen met Bavaria’, aldus een woordvoerster van de Nederlandse brouwer. Die voordelen wogen zwaar voor de Braziliaanse bottelaar van Coca-Cola, die voor ruim 75 procent eigenaar was van Kaiser.

Hoewel Heineken niet zijn zin heeft gekregen, is het volgens de woordvoerster toch ‘prima uitgepakt’. ‘De positie van het merk Heineken in Brazilië is gewaarborgd. We hebben in Molson ook een goede partner in Canada.’ Kaiser heeft in Brazilië een marktaandeel van ongeveer 15 procent. Bavaria zit op 3,5 procent. Verreweg de grootste in het land is AmBev met 65 procent. Dat bedrijf ontstond in 2000 door een fusie van de brouwers Brahma en Antartica. Om goedkeuring voor de fusie te krijgen van de kartelautoriteiten, moesten deze twee het merk Bavaria verkopen. Dat ging toen naar Molson.