Heineken standaardiseert caféglazen wereldwijd

Heineken standaardiseert caféglazen wereldwijd

Dag Stier, welkom Galaxy. Dat is de naam van het nieuwe bierglas waarin het pils in de circa 15.000 horecagelegenheden van bierbrouwer Heineken straks geschonken gaat worden. Heineken wil het bierglas in alle horecazaken wereldwijd invoeren.

Na 26 jaar trouwe dienst komt er een einde aan de Stier. Vanaf begin oktober krijgen de eerste ondernemers hun nieuwe Galaxy's in huis. ‘We beginnen met 800.000 glazen’, aldus een woordvoerder donderdag. ‘Het is de bedoeling dat de Galaxy wereldwijd de nieuwe standaard wordt. We hebben alle horecaondernemers in Nederland aangeschreven. Ze kunnen hun glazen gratis omruilen.’

In de horeca gaan er heel wat glazen stuk. Niet alleen laten klanten met de regelmaat van de klok een glas sneuvelen, maar ook bij het stapelen wil het wel eens mis gaan. Volgens Heineken zijn er de afgelopen jaren bij benadering 25 miljoen glazen doorheen gegaan.

Heineken is trots op het nieuwe glas. Zo is de bodem rond zodat er mooiere biertjes getapt kunnen worden. ‘Ze zijn goed stapelbaar en erg stevig.’ Verder komt het glas er in verschillende maten.

Uit onderzoek blijkt dat consumenten het ook zien zitten. ‘We ontwikkelen niet zomaar een nieuw glas’, aldus de woordvoerder. ‘Het is een hele operatie van ontwikkeling, testen en vervolgens de verspreiding.’

Het nieuwe glas heeft dus de werknaam Galaxy. ‘Wij denken dat het een eigen leven gaat leiden en dat er dus wellicht ook een bijnaam voor komt.’ En met die Stier is het snel afgelopen. ‘Die is over een tijdje niet meer te krijgen.’