Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Prijsstijging
De omzetdaling was het grootst bij hotels en cafés. Zij zagen hun omzet respectievelijk met 8,8 procent en met 7,5 procent teruglopen in 2009. Consumpties in cafés stegen gemiddeld 4,6 procent in prijs wat er voor zorgde dat de omzetdaling enigszins beperkt bleef; het omzetvolume lag namelijk 11,5 procent lager dan een jaar eerder.
Restaurants
Restaurants zagen hun omzetvolume afnemen met 7,4 procent. Hum omzet liep 4,8 procent terug. Prijzen stegen gemiddeld met 2,9 procent.
De enige sector waar een plus in omzet te bespeuren viel was fastfood. Cafetaria’s, lunchrooms en ijssalons scoorden een omzetplus van 1,3 procent. De prijzen stegen er met 2,2 procent wat de volumedaling van 0,9 procent goedmaakte.
Volumekrimp
De volumekrimp van 7,4 procent over 2009 binnen de totale horeca was tweemaal zo groot als in 2008. Sinds het begin van de metingen in 1993, is een dergelijke daling van het omzetvolume in de horeca niet voorgekomen.