Hotelier van de toekomst: generalist met passie en lef

De hotelondernemer en -manager van nu bestaat over tien, vijftien jaar niet meer. De hotelier van de toekomst is een generalist. 'Hotelscholen zullen daarom generalisten moeten opleiden, geen specialisten op bijvoorbeeld finance of marketing.

Dat vindt Ruud Reuland, directeur van de Hotelschool Lausanne. Reuland was dinsdag een van de gastsprekers tijdens de Hotelnetwerklunch op de Horecava in Amsterdam.

Ruim vijftig hotelondernemers en –managers bogen zich over de vraag in welke rol zij zichzelf zien: die van gastheer of van boekhouder? Nu en over pakweg tien, vijftien jaar.

Een hotelier moet zowel boekhouder als gastheer zijn, zeggen hoteliers zelf. Maar in de toekomst zullen ook andere kwaliteiten nodig zijn. De hotelondernemer van straks is in de eerste plaats een generalist. Maar wel eentje met passie en lef, een visonair, strategisch, iemand die creatief is en bovendien gezegend is met de gave via het woord te kunnen overtuigen.

Een hotelier moet ook afstand kunnen nemen, benadrukte een andere spreker, Harrie Beaumont. Hij is eigenaar van hotel Beaumont in Maastricht. Hotel Beaumont werd de afgelopen drie jaar voor miljoenen verbouwd. Ondernemer Beaumont gaf leiding aan de metamorfose, maar zat er zit er niet meer elke dag bovenop.

'Die fase heb ik gehad. Ik heb geen email, geen labtop, geen pc, ik heb niet eens een eigen kantoorruimte, ik heb goede managers om me heen verzameld die de dagelijkse verantwoordelijkheid dragen. Ik bewaak het concept en geef sturing aan het creatief proces, dat wel.'

Beaumont won vorig jaar de Dutch Hotel Award, de vakprijs voor het beste hotelmanagement van Nederland. De prijs bezorgde het hotel een laine aan free publicity. Het heeft de ondernemer geen windeieren gelegd, zo bekende hij op de Horecava. 'Mijn kamerbezetting is in 2005 met 17 procent gegroeid.'