Hoteliers Sri Lanka zetten in op ramptoerisme

Hoteliers Sri Lanka zetten in op ramptoerisme

Hoteliers in Sri Lanka gaan de schade door de tsunami van eind december inzetten om toeristen te trekken. De schade wordt voorlopig niet opgeruimd en moet zo als attractie dienen voor gasten.

Hotelmanager Dayal Fernando van The Reef in Hikkaduwa is in De Telegraaf open en eerlijk in zijn jongste marketingmiddel. ‘Gasten die komen, willen behalve strand en zon ook de schade zien. Daarom heb ik door de vloedgolven verwoest meubilair uit de hotelkamers hier uitgestald.’

Fernando heeft bij het zwembad een ‘showroom’ gemaakt van kapotte stoelen, lampen en bedden. Volgens de hotelmanager kijken toeristen met ontzag en verwondering naar de uitstalling. ‘De meeste toeristen maken er foto’s van om thuis te kunnen laten zien hoe erg dit hotel getroffen is. Ik vind dat allemaal prima.’

‘Je moet gewoon van de nood een deugd maken’, vult Aruna Jayalath van het Koggala Beach Hotel aan. ‘Ik onderken dat het gevaar loert dat rampcommercie kan betekenen dat de schade voor de vloedgolven voorlopig niet opgeruimd gaat worden, maar van een weer florerende toerismesector kan Sri Lanka alleen maar weer beter worden.’

De gevolgen van de verwoestende zeegolven zijn nog dagelijks merkbaar in Sri Lanka. Zo is de bezettingsgraad van hotels zo laag, dat de meeste hotels zeer forse kortingen tot wel 60 procent geven. ‘We moeten er weer bovenop komen. De hulp voor een nieuwe toekomst van Sri Lanka zal toch vooral van de grote economische motor moeten komen: het toerisme’, aldus een woordvoerder van hotel Beach Resort in Unawatuna.

Verder kampen veel hoteliers in Sri Lanka op tegen onwillige verzekeraars. Het kleine deel van de hoteliers dat verzekerd is, klaag steen en been. ‘In mijn polis staat dat ik verzekerd ben tegen schade door overstromingen. Dus ben ik die schade gaan claimen’, stelt één van de hoteleigenaren. ‘De verzekeraar stelt nu dat het schade door een aardbeving is geweest en daartegen had ik geen dekking.’