Inspirerende horecaconcepten

Inspirerende horecaconcepten

Echt & Eerlijk, Elkaar, Extensief, Eigen, Energiek, Elegant en Expressief. Deze 'E-nummers' omschrijven volgens Arjan de Boer, managing partner van Shoot my Food, de nieuwe trends in de horeca. Hij presenteerde de bezoekers een scala aan boeiende voorbeelden van vernieuwende horeca-concepten.

Echt & Eerlijk is volgens De Boer de formule Marqt, onder meer in Amsterdam en Haarlem. Eerlijke producten, rechtstreeks van de boer afkomstig. Met duidelijke herkomst.

Het E-nummer Elkaar staat voor de lange gezamenlijke tafels die je steeds vaker ziet. Niet alleen bij La Place, maar ook bij de voor Nederland nieuwe formule Le Pain Quotiedien. Ook het Town House hotel in Maastricht brengt Elkaar in de praktijk. Met soep die naast de receptive wordt gekookt en geserveerd aan nieuwe gasten. Ook Starbucks nieuwe stijl in seattle heft een lange, authentieke tafel waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Een voorbeeld van extensief is volgens Shoot my Food de hotelketen Citizen-M. ‘Winst maken met alleen het essentiele bieden aan gasten. Je checkt zelf in en uit in een retailachtige omgeving. Een tweede voorbeeld is Vapiano. Waar de keuken ook bedient.

Bij Eigen – van bulk naar bijzonder – geeft De Boer weer een Amsterdams voorbeeld, namelijk de snoepwinkel Papa Bubble, ook in de Haarlemmerstraat. Je kunt daar je eigen snoepjes laten maken, met eventueel de (bedrijfs)naam erin.

Bij energiek past volgens De Boer de zaak Jay’s Juices in de Haarlemmerstraat in Amsterdam. Deze zaak verkoopt kleine glaasjes met sap van tarwegras. ‘Daar gaan we ons beter door voelen.’

Bij Elegant past Café Chocolat op Schiphol en de formule Julia’s, bekend van de stations. ‘Horeca wordt gelukkig meer vrouwelijk,’ zegt De Boer.