'Jeugd niet gevoelig voor alcoholcampagnes

'Jeugd niet gevoelig voor alcoholcampagnes

Jongeren zijn niet gevoelig voor de campagnes tegen overmatig alcoholgebruik. Dat zegt direceur Wim van Dalen van de Stichting Alcoholpreventie (STAP).

'Alcohol is leuk, aantrekkelijk en alom aanwezig. Jongeren zijn niet zo gevoelig voor verhalen over de risico's op langere termijn, zelfs niet als gezegd wordt dat het je hersenen kan schaden. Ze denken: als ik ouder word, ga ik minder drinken en dan komt het wel goed', aldus Van Dalen.

Van Dalen was volgens eigen zeggen wel blij met ideeën van minister Hoogervorst van Volksgezondheid als hogere accijnzen, duurdere Breezers, geringere beschikbaarheid, minder biercampagnes van de supermarkten en bescheidener marketing. 'Maar daar was in de Kamer geen draagvlak voor', treurt hij.

In mei keerde de Kamer zich tegen vooral de hogere accijnzen op bier en mixdrankjes. Dat zou toch geen effect hebben op de jongeren, alleen maar op sommige winkeliers. 'Nu zitten we in een impasse.'

De overheid bestrijdt overmatig alcoholgebruik al ongeveer vijftien jaar. Twee jaar geleden bleek ook al dat dat niet veel zoden aan de dijk zette. Van Dalen vindt het gevaarlijk als er gedacht wordt dat er toch zo goed campagne wordt gevoerd en mede daardoor verder niets gebeurt. 'Als een soort alibi om verder niks te doen.'