KHN-directeur roept ondernemers op te lobbyen

KHN-directeur roept ondernemers op te lobbyen

Horecaondernemers moeten zelf lobbyen bij de lokale overheid om invloed te hebben en successen te behalen. Zeker nu het Kabinet meer regels in handen wil leggen van gemeenten.

Dat zegt Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

‘Met de aankondiging van dit Kabinet om meer regels in handen te geven van gemeenten, is het enorm belangrijk om op gemeentelijk niveau samen te lobbyen. Door goede en redelijke onderwerpen onder de aandacht te brengen bij de politiek, hebben we invloed op de totstandkoming van regels en weten’, aldus Van der Grinten in het ledenblad van KHN.

Van der Grinten zegt dat iedereen kan en moet lobbyen. ‘Als je niets doet en blijft stilzitten, krijg je daar aan het eind van de rit de rekening gepresenteerd. Kortom, het is nuttig en noodzakelijk.’

De directeur van KHN adviseert horecaondernemers onder meer om lid te worden van een politieke partij. ‘En als je het ergens niet mee eens bent, schrijf dan een brief aan de wethouder’. Verder roept Van der Grinten op om lid te worden van KHN en om tijdens borrels de juiste gemeenteraadsleden aan te spreken.

Lobbyen is een kwestie van het hebben van een lange adem, terwijl succes niet altijd direct zichtbaar is. ‘Het is vooral een kwestie dat je voortdurend in gesprek blijft met partijen die van invloed zijn op de toekomst van de horecaondernemers. Het is ook een misverstand om te denken dat je allen maar kunt winnen. Het is geen wedstrijd waarin je een tegenstander moet verslaan.’