KHN-voorman is discussie over prijzen spuugzat

De discussie over de prijzen in de horeca zijn we spuugzat. Dat zegt voorzitter Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) tijdens de Horecava in Amsterdam. 'We zijn een soort van kop van jut geworden.

Claes deed zijn uitspraak tijdens het voorspellen van trends in de horeca. Claes: ‘Van 2000 tot nu zijn de prijzen in de horeca niet sneller gestegen dan de prijzen in het boodschappenmandje van de horecaondernemer. We zijn een soort kop van jut geworden. Al wordt dat beeld dit jaar wel wat bijgesteld, denk ik.’

De voorman van de brancheorganisatie voorspelt dat de schaalvergroting in de branche doorzet. ‘Vooral in de cafésector. Denk daarbij aan het opwaarderen van je zaak tot een grand café of een cafébedrijf met een zaal om feesten en partijen te organiseren.’

Verder verwacht Claes dat horecaondernemers steeds meer taken zelf gaan doen, in tegenstelling tot de ontwikkeling van de afgelopen jaren. Toen stootten ondernemers steeds meer taken af. ‘Noem het een tegentrend op het uitbesteden van kerntaken. Ondernemers gaan bijvoorbeeld weer zelf schoonmaken. Je ziet dat ze alle activiteiten onder de loop nemen en beoordelen.’

Alle trends 2005 volgens Jeu Claes
1. Schaalvergroting zet door. Vooral in cafébedrijf
2. Meer samenwerking. 'Senseo-effect'
3. Consument meer zelf laten doen. Bijvoorbeeld wokken
4. Minder uitbesteden van kerntaken