Kinderen bepalen vaker keuze vakantiebestemming

Kinderen bepalen vaker keuze vakantiebestemming

Kinderen krijgen steeds meer invloed op de vakantiebestemming van hun ouders. Aanbieders van vakantiebestemmingen doen er daarom verstandig aan zich veel meer op kinderen te richten.

Uit onderzoek van Mette Rasmussen van de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) blijkt dat ouders steeds vaker de kinderen hun zin geven als het om vakantie gaat. Hoe ouder het kind, hoe groter de invloed.

Voor aanbieders van vakantiebestemmingen wordt het daarom de hoogste tijd dat ze zich gaan verdiepen in de psyche van het kind. Rasmussen: ‘Niet alleen moet het product kindvriendelijk zijn, ook moeten de marketeers een stijl en taal gebruiken die kinderen opwindend vinden.’ Een ideale vakantiebestemming voor kinderen is volgens Rasmussen vooral heel erg ‘cool’. De reclame moet gebruikmaken van heldere kleuren, een gedurfde lay-out, muziek en ikonen. Bij een klassieke brochure van een groot hotelcomplex aan de Middellandse Zee en een zwembad denken kinderen al gauw dat het een flat is voor rijke mensen.

Volgens Rasmussen gaan ouders heel ver in het scheppen van een gelukkig vakantiegezinnetje. ‘Het zou wel eens kunnen zijn dat ouders daarmee hun schuldgevoel afkopen. In het dagelijks leven hebben ze geen tijd voor de kinderen en hun noden.’

Bruinen
Kinderen die geloven dat ze een grote rol hebben gespeeld bij het uitkiezen van een vakantiebestemming, zijn tevredener, zo blijkt uit het onderzoek. Van alle kinderen die op vakantie zijn geweest, is de helft heel tevreden. Van de kinderen die om toestemming is gevraagd, is meer dan driekwart heel tevreden.

Kinderen en volwassenen blijken compleet verschillende denkbeelden te hebben over wat een leuke vakantie is. Terwijl moeder in de zon wil liggen bruinen, willen haar kinderen spelen in het zwembad. Met de zon zelf hebben ze weinig op. Het maakt ze weinig uit of het zwembad op Tenerife staat of op een bungalowpark ergens in Drenthe.

Uit het onderzoek van Rasmussen blijkt overigens dat kinderen zich ook zeer bewust zijn van de accommodatie. Daarbij zijn ze erg merkgevoelig. Rasmussen raadt de aanbieders van bestemmingen dan ook aan een eigen kindermerk te creëren, vergelijkbaar met merken als Legoland in Denemarken en Disneyland in Parijs.