Koerswijziging bij Wendy's

Koerswijziging bij Wendy's

Wendy's gaat van koers veranderen. De Amerikaanse fastfoodketen heeft een plan gepresenteerd om zich meer op jongeren te richten. De omzet van Wendy's daalde afgelopen jaar voor het eerst in achttien jaar.

Dit is de aanleiding om een groeiwens neer te leggen van drie procent. Dit moet gebeuren met nieuwe producten, betere reclame en andere initiatieven. De nieuwe koers van Wendy’s is uitgewerkt in het ‘3-Tiered, 3-Year Combo Plan’.

Momenteel voert Wendy’s allerlei testen uit om nieuwe producten te introduceren. Zo is er een proef met ontbijtproducten, salades en sandwiches. Daarnaast worden er testen uitgevoerd met cheeseburgers met een dubbel portie kaas en kipsandwiches voor 0,99 dollar. Wanneer de testen positief uitvallen, dan start de ontbijtservice in 2007. De nieuwe producten worden ondersteund met een extra reclamebudget van 25 miljoen dollar.

Daarnaast gaat Wendy’s flink snijden in de kosten. De kosten moeten met 40 tot 60 miljoen dollar omlaag. Dit wil Wendy’s realiseren door automatisering en een beter bevoorradingssysteem. Daarnaast introduceert het bedrijf nieuw grillsysteem waarop producten snel worden bereid.

Chief marketing officer Ian Rowden zegt dat het bedrijf zich vooral richt op zestien tot 28-jarigen. ‘Ondanks dat we al aan veel van hun behoeften voldoen, hebben we geleerd dat er nog veel kansen zijn in deze leeftijdsgroep’, aldus Rowden.