Macintosh richting duizend winkels

Macintosh richting duizend winkels

AMSTERDAM - De overname van de schoenenwinkels van Scapino vorig jaar heeft het winkelbestand van Macintosh Retail een flinke impuls gegeven. Het bedrijf is van plan om in dit lopende jaar per saldo 35 nieuwe zaken te openen, waarmee het bestand de duizend zeer dicht nadert. Eind vorig jaar had de onderneming 961 winkels bij de diverse ketens.

Macintosh Retail is het moederbedrijf van onder meer Halfords, Invito, Dolcis, Manfield, BelCompany, Scapino en Kwantum. Het bedrijf is van plan om bij elke keten nieuwe winkels te openen. 'Wij zien geen signalen van een naderende omslag in het consumentenvertrouwen', zei bestuursvoorzitter Frank de Moor donderdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers in Amsterdam. 'Wel is het onzeker of de groei van de bestedingen verder toeneemt omdat er vorig jaar sprake was van een inhaalslag.'

170 miljoen euro extra omzet
Mede door die inhaalslag heeft Macintosh Retail vorig jaar goed geboerd. Er werd een winst behaald van 46 miljoen euro tegen 32,9 miljoen een jaar eerder. De omzet bedroeg vorig jaar 914,5 miljoen euro. Dat is veel meer dan de 713 miljoen van het jaar daarvoor. De grootste toename is te danken aan de overname van Scapino, waardoor er 170 miljoen euro extra omzet bij kwam.

Macintosh Retail vindt dat de balans er door de overname beter uit is komen te zien. En het bedrijf is nog lang niet uitgekeken. 'Wij hebben de mogelijkheid om honderden miljoenen aan winstgevende omzet bij te kunnen kopen.' Op de mogelijke verkoop van Hema door het concern Maxeda wilde De Moor niet veel meer kwijt dan de opmerking dat het bijkopen van 1 miljard euro aan omzet wel heel erg veel is.

Het concern haalt 90 procent van zijn omzet uit Nederland. De rest komt uit het buitenland, in landen als België en Frankrijk. Daar maakt de onderneming geen winst. Volgens de bestuursvoorzitter heeft dat de maken met de forse investeringen die het bedrijf daar doet.

Belcompany
In Nederland presteerden alle ketens goed. De Moor was extra blij met de prestaties van BelCompany. 'Vorig jaar waren er geluiden van onder meer analisten die vraagtekens zetten bij de markt voor telefonie. Maar mensen willen naar de winkel toe. Neem internetbellen: dat is meer dan alleen een stekker in het stopcontact steken en een kabel in het modem plaatsen. Als er met zo'n dienst iets mis is, willen consumenten naar iemand toe. Daarom zijn winkels zo belangrijk.'De Moor bespeurt ook een nieuwe trend in mobieltjes. 'Het gaat minder om de technologie, maar meer om het uiterlijk. Het mobieltje is meer fun geworden. Het gaat tegenwoordig meer om het kleurtje die bij de jurk past dan de mogelijkheden van zo'n toestel.'

Ook over 2007 is De Moor positief. Hij wil echter geen concrete winstverwachting afgeven.