nieuws

Marktaandeel rosé wijn gestegen

Horeca

Rosé is na dertig jaar terug van weggeweest. Hoewel de roze wijn het nog altijd aflegt tegen de witte en rode variant, groeit het marktaandeel van rosé procentueel sterk. Dat blijkt uit onderzoek dat is gehouden in opdracht van het Productschap Wijn.

Afgelopen zomer, in de maanden juni en juli, was maar liefst zes procent van alle wijn die gekocht werd rosé wijn. Een woordvoerder van het Productschap denkt dat rosé dit jaar goed is voor vier procent van de totale wijnverkopen. ‘Veel meer dan die vier procent zal het ook nooit worden’, voorspelt De Graaf.

‘Het zal zeker geen even groot marktaandeel krijgen als witte wijn omdat er domweg veel minder van gemaakt wordt.’ De druiven voor de roséproductie raken gewoon op. De Graaf kan niet verklaren waarom rosé ineens aan een ‘revival’ bezig is. ‘Wellicht omdat het in de Grachtengordel in genade is genomen’, zo gokt hij. Maar dat er sprake is van een hype, staat wel vast. In een paar jaar tijd ging rosé van een marktaandeel van nog geen procent naar een marktaandeel van vier procent.

Zo’n dertig jaar geleden stak rosé voor het eerst in Nederland de kop op. ‘De bekende rosé d’Anjou’, vertelt De Graaf. Het roze goedje werd op de markt gebracht als een lichtere variant van wijn. ‘Maar er kwam meer op de markt dan er geproduceerd werd’, schetst De Graaf. De kwaliteit was dus inferieur, de klant liet de rosé al gauw voor wat het was.

Tien jaar geleden werd er een nieuwe poging gedaan, met de introductie van de Portugese rosé in de flessen met de ronde buik, maar ook die sloeg niet echt aan. ‘Daarna is de drank echt helemaal van het toneel verdwenen.’ Maar nu is die weer terug, en hoe. De liefhebber kreeg in de afgelopen vijf jaar twee keer zoveel keus aan soorten rosé. Een winkel die de drank verkoopt heeft nu gemiddeld zes verschillende merken rosé op het schap staan.

Een fles van het spul kost in de supermarkt nu gemiddeld € 2,65 / ƒ 5,85. Dat is bijna een kwart meer dan vijf jaar geleden. Ook dat lijkt een graadmeter voor de populariteit. De prijs van een fles witte of rode wijn steeg in dezelfde periode met zo’n twaalf procent.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels