Máxima ook populair in snackbranche

Snackproducenten springen in op onze toekomstige koningin. Ad van Geloven doet dat luid en duidelijk. De Tilburgse snackfabrikant presenteert binnenkort de Maxima. Cold Food in Oostzaan houdt het bij een knipoog naar de verloofde van de kroonprins. Deze producent brengt dezer dagen de Maxi-kroket op de markt.

Sydney Zweers, marketing manager van Ad van Geloven, geeft aan dat de Maxima een kipsnack is in de vorm van een kroontje. ‘Verder is het vlees oranjekleurig gepaneerd. Daarnaast kan de snack met zijn 90 gram als “royaal” worden omschreven. Ook is het vlees heet gekruid. Hiermee leggen wij een link met de Zuid-Amerikaanse afkomst van Máxima.’ Overigens kent de naam van het product geen streepje op de eerste a. ‘Hiermee benadrukken wij dat het om een Hollandse snack gaat’, aldus Zweers. De snackfabrikant heeft Maxima als snacknaam een half jaar geleden gedeponeerd. ‘Er is geen bezwaar gemaakt’, weet de marketing manager. ‘We kunnen de naam dus zonder problemen gebruiken.’

Voor de introductie van de nieuwe snack werkt Ad van Geloven samen met Johan Vlemmix. Deze oud-deelnemer en huidige scheidsrechter van het televisieprogramma ‘Te Land, ter zee en in de lucht’ toonde zich van meet af aan een warm pleitbezorger van Máxima. Hij staat sinds enige tijd ook bekend als ‘De Hofnar van Oranje’. Op Prinsjesdag, 18 september, brengt Vlemmix tijdens de Deli XL Food & Facility Fair in Apeldoorn het product voor het eerst officieel onder de aandacht.

Cold Food komt met de Maxi-kroket, een 130 gram zware snack die de producent onder de aandacht brengt met de slogan “vorstelijk lekker”. ‘We hadden al langere tijd het plan om een grote kroket te introduceren’, zwakt directeur Sjoerd Zwanenburg de link naar de toekomstige vorstin af. ‘Toen onlangs bleek dat de naam ‘Maxima’ voor een gefrituurd product al vastgelegd was, vonden we dat eigenlijk geen probleem. Het is voor ons nog een vraag of Cold Food met haar producten nadrukkelijk een verband wil leggen met Máxima.’