McDonald's pakt woordenboeken aan

McDonald's pakt woordenboeken aan

LONDEN - McDonald's trekt ten strijde tegen de definitie van de term ,,McJob'' zoals die nu in Engelse woordenboeken staat. Volgens de Amerikaanse hamburgergigant is de omschrijving van een McJob ,,onjuist en beledigend voor zijn werknemers''.

Dat meldde de Britse zakenkrant Financial Times dinsdag. In de Oxford English Dictionary wordt een McJob omschreven als ,,een slechtbetaald, oninteressant en niet stimulerend baantje met weinig toekomstperspectief, vooral als die is gecreëerd door de expansie van de dienstensector''. De term dook voor het eerst op in de jaren tachtig in de Verenigde Staten en werd vooral populair door het in 1991 uitgebrachte boek Generation X van Douglas Coupland.

McDonald's wil nu via een publieksactie proberen de definitie van een McJob te veranderen. De uitgever van het belangrijkste woordenboek van de Engelse taal heeft al laten weten te kijken naar de mogelijkheden. McDonald's telt wereldwijd meer dan 30.000 vestigingen in meer dan 119 landen met 400.000 werknemers.