Mecca-Cola wint door cartoonrel

Mecca-Cola wint door cartoonrel

De commotie over de spotprenten over de profeet Mohammed doen de verkoop van Mecca-Cola wereldwijd fors stijgen. Volgens de in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde producent is de consumptie van de frisdrank in de laatste maanden verdrievoudigd.

‘In heel 2005 hebben we in totaal 350 miljoen flessen cola verkocht’ Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf. ‘Als je Mecca-Cola drinkt, laat je zien dat je tegen Amerika bent. Daardoor wordt de frisdrank steeds populairder,’zegt Achraf Cherkaoui, directeur van Cherkaoui International, de enige importeur van het frisdrankmerk in Nederland, in het Algemeen Dagblad.

Mecca-Cola overweegt zelfs een beursgang en komt in de toekomst ook met producten als thee, koffie en bronwater op de markt. In Nederland gaan jaarlijks ongeveer zeventigduizend flessen Mecca-Cola over de toonbank. Het aantal verkochte blikjes, dat naar verwachting veel hoger ligt, is dan nog niet eens meegerekend.