Minicard gidst toerist door stad

Na New York, Londen, Berlijn, Praag en Biarritz gaat ook Amsterdam kennismaken met het fenomeen minicard: toeristische informatie op een visitekaartje. De kaartjes worden via hotels in de hoofdstad verspreid.

Minicards zijn full colour informatiekaartjes ter grootte van een creditcard met daarop belangrijke informatie van de adverteerder: adresgegevens, productinformatie, gegevens over de bereikbaarheid en een routekaartje. Het kan een restaurant zijn, maar ook een galerie, een fietsverhuurbedrijf of dierentuin Artis. De kaartjes hangen in een display die wordt geplaatst bij de receptie van de deelnemende hotels.
Het idee voor de minicard ontstond toen kunstenaar Arnold Gruppen en journalist Rick Blom – verenigd in het nog jonge bedrijf Maximum Amsterdam - een bezoek brachten aan de Tsjechische hoofdstad Praag. Daar worden soortgelijke kaartjes al langer in samenwerking met hotels verspreid. 'Wat we doen is niet nieuw, je komt deze vorm van toeristische informatie in steeds meer steden tegen. Vreemd genoeg nog niet in Amsterdam.'
Tot nu toe hebben 112 hotels in de hoofdstad zich gemeld voor een display. De hotels die meedoen vallen in het één- tot vijfsterrensegment en tellen bij elkaar zo’n 12.500 bedden. Gruppen: 'Onze displays komen in jeugdhotels te staan, maar ook in een hotel als The Grand. We krijgen zeer enthousiaste reacties. Veel hoteliers zien de minicard als extra service naar de gast.'

Gratis
Hotels hoeven trouwens niet te betalen voor een display; de kosten komen geheel voor rekening van Maximum Amsterdam. Gruppen en Blom verdienen het geld terug via adverteerders, en die zouden nu al in de rij staan om hun boodschap per minicard te verkondigen.Het aanvullen van de displays doen de initiatiefnemers zelf, op de fiets. 'Dat is het makkelijkste in het drukke Amsterdam. Bovendien liggen de meeste deelnemende hotels in het centrum, lekker dicht bij elkaar dus.'
De eerste displays worden begin december geplaatst. Vooralsnog vindt verspreiding alleen via hotels plaats. Mochten de minicards een succes blijken, dan worden ook café- en restaurantbedrijven bij de distributie betrokken. Gruppen acht de levenskansen van minicards in andere Nederlandse steden uiterst klein. 'Alleen in Amsterdam heb je veel toeristen en veel hotels.'