nieuws

Nederlanders eten steeds meer vis

Horeca

Nederlanders eten vaker en meer vis. Nederlandse gezinnen aten in 2004 gemiddeld 6,8 kilo vis, tegen 5,7 kilo in 2002. De totale uitgaven aan vis stegen naar 380 miljoen euro. Gemiddeld stond vis vorig jaar zeventien keer op het menu, tegen vijftien keer twee jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van het Productschap Vis.

Traditionele hardlopers in omzet blijven verse haring en gerookte zalm, terwijl gemeten in hoeveelheden mosselen, koolvis en haring in een potje de ranglijst aanvoeren. De verkoop van diepvrieszalm is echter drastisch gestegen, terwijl ook verse tilapia en tong vaker over de toonbank gingen.

De vissector moet zich wel zorgen maken over de toekomst. Vis staat nog altijd vooral op het menu bij consumenten boven de vijftig jaar. Jongeren onder de 35 jaar eten gemiddeld maar twaalf keer per jaar vis. Met behulp van televisiereclames en receptenboekjes moet de populariteit van vis onder jongeren worden opgekrikt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels