Nieuwe munt komt tot leven

Het heeft even geduurd, maar de euro begint - zij het nog langzaam - te leven in de hoofden van horecaondernemers.

Een enkel bedrijf communiceert al nadrukkelijk in eurotaal met de gast. Zoals het Chinese eethuisje Dim Sum Court op de Amsterdamse Zeedijk. Het bedrijf geeft de prijzen op de voorgevel in zowel guldens als euro’s aan. Waarbij de eigenaar – heel slim – vast vooruitloopt op een prijsverhoging per 1 januari. Omgerekend is 7,50 euro namelijk geen 15 gulden, zoals hier wordt gesuggererd, maar 16,50.
De prijsaanduiding in zowel gulden als euro moet vanaf 1 juli overal zijn ingevoerd, dus ook op menukaarten en prijslijsten in cafés. Dat wil althans het Nationaal Forum voor de introductie van de euro. Verplicht is deze stap in het invoeringstraject weliswaar niet, maar het maakt zowel ondernemer, personeel als gast bewust van de nieuwe munt, benadrukt ook Koninklijk Horeca Nederland (KHN). De daadwerkelijke introductie verloopt zo volgens de organisatie een stuk soepeler.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.