Nipo: 'Ouderen stuwen toerisme

Nipo: 'Ouderen stuwen toerisme

De Nederlandse toerismebranche heeft het komende decennium vooral groeipotentie in de ouderenmarkt. Tot 2015 komen er een miljoen 50-plussers bij. Deze groep heeft meer te besteden, meer vrije tijd en gaat steeds vaker op vakantie. De oudere vakantieganger van de toekomst durft meer en is bereid om te betalen voor een goed product.

Die conclusies trekt TNS Nipo in een onderzoek dat donderdag in de RAI in Amsterdam werd gepresenteerd tijdens een congres van het ANVR. TNS Nipo voerde een steekproef uit onder twee groepen Nederlanders, jongeren van 15 tot 19 jaar en ouderen van 55 tot 59 jaar. Voor beide generaties geldt dat vakantie en vrije tijd steeds meer een middel worden om te ontsnappen aan de toenemende druk van de prestatiemaatschappij.

Volgens het onderzoeksinstituut voltrekken de veranderingen in de toerismebranche zich in hoog tempo. In 1989 boekten jongeren 1,5 keer zoveel vakanties als ouderen. Vijf jaar later waren de rollen omgedraaid en sindsdien worden de verschillen steeds groter. Inmiddels gaat 80 procent van de 50-plussers drie keer per jaar met vakantie. Zij houden dit vakantiepatroon vol tot hun 70e. Daarmee vormen ze een zeer interessante markt voor de bedrijven in de toeristische sector.

Onderzoeksdirecteur A. Schalekamp van TNS Nipo had een aantal adviezen voor de aanwezige topmensen uit de reiswereld. ‘Beschouw de 60-plusser als een volwaardige consument, benadruk niet het senior-zijn’, aldus de onderzoeker. ‘Het zijn geen omaatjes met bloemetjesjurken meer. De nieuwe oudere is niet bang voor een uitdagende vakantie op een bijzondere bestemming.’