NS gaat horeca op stations fors uitbreiden

NS gaat horeca op stations fors uitbreiden

De grotere treinstations in Nederland krijgen meer en betere horecavoorzieningen en moeten uitgroeien tot de portalen, ,,the places to be'' van de steden. Dat zei commercieel directeur J. Huurdeman van NS-horecadochter Servex dinsdag in Leiden bij de presentatie van de eerste vestiging van La Place.

Zowel Servex als V&D, de eigenaar van deze restaurantformule, hebben hooggespannen verwachtingen. ,,Dit jaar krijgen vijf of zes stations een vestiging, en dat bouwen we uit naar vijftien exemplaren'', aldus Huurdeman. De directeur verwacht dat zijn bedrijf dit jaar nog aanzienlijk beter zal presteren dan NS, waar al een groei met 4 procent is voorzien. ,,Wij zullen nog harder groeien en we verwachten dat die groei de komende vijf jaar in hetzelfde tempo doorzet''.

Dagelijks bezoeken ongeveer 1,3 miljoen Nederlanders een station. Zij kopen niet alleen treinkaartjes, maar ook steeds meer andere (consumptie)artikelen. De horecagelegenheden van Servex boekten vorig jaar een gezamenlijke omzet van 235 miljoen euro. ,,We gaan binnen niet al te lange tijd over de grens van 300 miljoen euro'', voorspelt Huurdeman.

Hij verklaart zijn zonnige toekomstverwachting uit de fors toenemende behoefte aan het zogeheten 'convenience food'. ,,De samenleving verandert, met steeds meer eenpersoonshuishoudens, studenten en tweeverdieners. Zij hebben andere behoeftes in vergelijking met onze klanten in het verleden. We willen inspelen op de nieuwe behoeftes.'' De nieuwe V&D-restaurants vormen een verse en meer luxe aanvulling op de al bestaande horecagelegenheden in de stations. Het gaat om soortgelijke etablissementen die nu al te zien zijn in diverse vestigingen van V&D in het land, zoals nu in Leiden La Place Marche du Monde (ruim van opzet, internationale keuken), La Place Cafe Boulangerie (iets kleinere eetgelegenheden) en de broodjeswinkels La Place Paninishop.

Huurdeman voorspelt dat de grotere NS-stations de komende jaren een metamorfose ondergaan. ,,Het moeten plekken worden waar mensen graag willen zijn. We willen ook meer gaan doen in de avonduren, daar is ook nog flinke groei mogelijk.''