Omzet tuinartikelen naar nieuw record

Omzet tuinartikelen naar nieuw record

WOERDEN - Nederlanders besteden steeds meer aandacht aan de inrichting van hun tuin. Consumenten hebben vorig jaar 3 miljard euro uitgegeven aan tuinproducten, 5 procent meer dan in 2005.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Tuinbranche Nederland en Productschap Tuinbouw maandag publiceerden. Vooral in het najaar groeiden de bestedingen. Door het uitzonderlijk mooie weer in november stegen de tuinverkopen bijvoorbeeld met 22 procent.

Vooral nieuw tuinmeubilair, tuingereedschap en bestratingsmaterialen waren in trek. De bestedingen voor tuinplanten stegen echter maar licht. Volgens het onderzoek komt dit doordat mensen steeds vaker hun tuin als een buitenkamer zien en hem als zodanig bestraten en inrichten.

Tuincentra
De Nederlandse tuincentra wonnen terrein vorig jaar. Consumenten kochten in bijna 40 procent van de gevallen hun materialen bij tuincentra als Intratuin. Ook bouwmarkten hebben in het afgelopen jaar hun positie versterkt op de tuinmarkt.