Reclame-offensief drukt winst Adidas

Reclame-offensief drukt winst Adidas

FRANKFURT - De Duitse fabrikant van sportartikelen Adidas heeft in het eerste kwartaal een licht lagere winst geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Het concern kreeg wel meer inkomsten binnen, maar gaf meer uit aan reclame en kon niet profiteren van een groot sportfestijn zoals vorig jaar wel het geval was.

De omzet steeg 3 procent tot 2,54 miljard euro. Het nettoresultaat daalde 13 procent tot 128 miljoen euro, iets meer dan analisten hadden verwacht. Vorig jaar profiteerde Adidas nog van het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland.

De Amerikaanse Adidas-divisie, het dit jaar overgenomen Reebok, kent vooralsnog problemen. De verkoop valt tegen. Het Duitse concern heeft besloten om geld te steken in nieuwe producten van Reebok, die vervolgens met meer advertenties aan de man worden gebracht. Met de ommekeer bij Reebok is in het eerste kwartaal een begin gemaakt, liet Adidas weten. De eerste kostenvoordelen zijn dankzij de overname al gehaald.