Serviceniveau gastheren in middenklasse ver ondermaats

Het gaat niet goed met het serviceniveau van gastheren. Vooral in de middenklasse restaurants is de kwaliteit ver te zoeken. Dat zegt voorzitter Frank Wickerath van de Stichting Permanente Educatie Horeca (SPEH) in Misset Horeca.

Volgens Wickerath hebben ondernemers de afgelopen jaren niet of nauwelijks geïnvesteerd in bedienend personeel. ‘We hebben onderzocht, hoe dit komt. In economisch moeilijke tijden kiezen ondernemers er liever voor personeel zelf bij te scholen. Het is goedkoper en ze ervaren het als beter. Ze zien alleen over het hoofd wat het effect is van te weinig investeringen’, aldus Wickenrath in Misset Horeca.

De voorzitter van SPEH onderzocht ook waaraan bij ondernemers behoefte is als het gaat om bijscholing. ‘Men zit niet zozeer te wachten op een klassieke opleiding, die vooral goed is voor mensen in topbedrijven. Voor het middensegment van de restaurant is de klassieke variant te hoog gegrepen. De vraag in het middensegment richt zich vooral op basisvaardigheden, omgang met de gasten, commercieel denken en het verlenen van service in relatie tot de bedrijfsformule.’