Snackfabrikant Beckers schrapt 90 banen

Snackfabrikant Beckers schrapt 90 banen

De voedingsmiddelenfabrikant Wessanen grijpt hard in bij de snackdochter Beckers. Daar verdwijnen negentig banen, waarvan vijftig vaste functies. Dat is ongeveer 15 procent van het totaal.

Verder wil Wessanen het assortiment inkrimpen van ongeveer 1100 producten naar zes- tot zevenhonderd. Ook voert Wessanen bij Beckers een merkoperatie uit, waarbij de nadruk komt te liggen op 'avontuurlijk' en 'makkelijk'. Bij Beckers werken nu nog ongeveer 650 mensen op zeven verschillende locaties, waarvan drie in Nederland.

In de afgelopen periode daalde de omzet bij Beckers met ongeveer 5 procent tot 200 miljoen euro. Erger is dat de winst met 40 procent kelderde. Daarom grijpt moeder Wessanen in. Dat maakte de onderneming dinsdag bekend bij de presentatie van de resultaten over het tweede kwartaal.

Buiten het banenverlies bij Beckers, wil Wessanen de komende maanden ook elders nog zestig banen schrappen. 'Het grootste stuk daarvan valt buiten Nederland', zei bestuursvoorzitter A. Veenhof. Sinds Wessanen vorig jaar een reorganisatieprogramma onder de naam Phoenix inzette, is het totaal aantal werknemers afgenomen van 10.000 naar iets meer dan 9000.

Al met al heeft Wessanen een goed tweede kwartaal achter de rug. Het bedrijf hanteert verschillende winstbegrippen. Het nettoresultaat (voor afschrijving goodwill en bijzondere posten) steeg van 0,2 miljoen in het tweede kwartaal van 2003 naar 13,1 miljoen euro. Zonder deze posten was er een nettowinst van 11,8 miljoen euro tegen een verlies van 22,6 miljoen euro een jaar eerder.

Wessanen maakt en verhandelt 'gezonde' voedingsmiddelen. Ongeveer 60 procent van de omzet komt uit de Verenigde Staten. Die omzet kreeg een behoorlijke klap met een daling van 11,9 procent tot 542,5 miljoen euro. Van de omzetdaling kwam 15 miljoen voor rekening van wisselkoerseffecten. Het overige deel kwam van het afstoten van verliesgevende omzet.

Bestuursvoorzitter Veenhof toonde zich tevreden over de resultaten. 'Ik ben erg bij met de solide cijfers. Het zijn goede resultaten en de omzetdaling is in lijn met wat we eerder hebben gezegd.'

Wessanen wist volgens Veenhof behoorlijk buiten schot te blijven in de prijzenslagen die in verschillende gebieden in Europa en de VS woeden. 'Wij zitten in speciale markten, waar de prijsdruk meevalt. Onder de grote hoofdthema's (zoals frisdranken en margarine) woedt de prijzenslag. Wij opereren daarbuiten.'

Wessanen is redelijk optimistisch over de nabije toekomst. Het bedrijf verwacht een bedrijfswinst van 70 miljoen euro, waarvan het grootste deel in het vierde kwartaal tot stand komt.